AQUALIBI, ALLE NIEUWE GLIJBANEN ZIJN GEÏNSTALLEERD

Op 28 augustus sloot Aqualibi de deuren voor de start van de tweede - en finale - fase van zijn grote uitbreidingsproject. Dit omvat hoofdzakelijk de bouw van een nieuwe toren uitgerust met 4 innovatieve waterglijbanen, die op 22 december zullen openen. Het waterpark voert gelijktijdig een aantal energiebesparende renovatiewerken uit als onderdeel van zijn traject om tegen 2030 klimaatneutraliteit te bereiken. De totale investering voor het project bedraagt € 30 miljoen. Werp een blik achter de schermen van Aqualibi ’s ambitieuze plannen.

Alle ogen zijn eerst gericht op de 25 meter hoge toren die de vorm van een afgeknotte piramide aanneemt en waaraan 4 gloednieuwe waterglijbanen zijn gevestigd. Deze laatsten zijn uniek in de Benelux:

• In de Duelling RocketBlast nemen bezoekers - geïnstalleerd in tweepersoonsbanden – het tegen elkaar op in een snelheidswedstrijd doorheen een parcours met spannende afdalingen én beklimmingen. De opwaartse lancering is mogelijk door een innovatieve waterjettechnologie. Het is de eerste RocketBlast-glijbaan met duels in Europa.
  • De Rally Racer is een tapijtrace op twee banen met vier verschillende duelpunten die de competitie tussen strijdende bezoekers versterken. Het is de eerste glijbaan in zijn soort in de Benelux.
  • In de Canon Bowl komen bezoekers – geïnstalleerd in tweepersoonsbanden – in een duizelingwekkende trechter terecht, waarna ze via de opening afstevenen op een spannende afdaling.
  • De Tornado Wave jaagt bezoekers – geïnstalleerd in tweepersoonsbanden – eerst door een scherpe acceleratiebocht en nadien in een gigantische golf voor een gegarandeerde adrenalinestoot. Het is de eerste glijbaan in Europa die een ‘golf’ en een ‘acceleratiebocht’ combineert.
Informatiefiche - Glijbanen Bijlage_PB AQA_Glijbanen_NL.pdf - 219 KB

De nieuwe toren, waar de vier glijbanen starten en uitkomen, is verbonden met het bestaande deel van het waterpark door een overdekte gang langs wildwaterrivier ‘Rapido’. Met deze uitbreiding van 1.000 m² zal het totale volume van Aqualibi stijgen tot 8.000 m². De interne decoratie van de toren is geïnspireerd op de surfwereld. Bezoekers krijgen de indruk volledig ondergedompeld te zijn in een golf.

Naast deze indrukwekkende uitbreiding opent Aqualibi in het voorjaar van 2024 een openlucht ontspannings- en horecaruimte, gelegen naast het bestaande ‘Palm Beach’-restaurant. Er worden ook andere werkzaamheden uitgevoerd om het comfort van de bezoekers in het bestaande deel van Aqualibi te verbeteren. Het park transformeert onder andere de receptie.

"Dit is het meest ambitieuze project voor Aqualibi sinds de opening in 1987. We breiden de ervaring voor onze bezoekers uit door 4 nieuwe 'state-of-the-art' glijbanen toe te voegen. Deze nieuwe attracties zullen ons zeer gevarieerde aanbod aan sensaties voor bezoekers van alle leeftijden verder versterken en Aqualibi bijgevolg positioneren als een referentiewaterpark voor gezinnen in België, maar ook over onze landsgrenzen heen."

Julien Demonté – Directeur Aqualibi

Traject naar klimaatneutraliteit

Eerder dit jaar kondigde Walibi Belgium - Aqualibi de implementatie van een traject aan om tegen 2030 de hele Waverse site klimaatneutraal te maken. De huidige ​ werkzaamheden hebben tot doel om de energie-efficiëntie van Aqualibi te verbeteren en het resterende verbruik koolstofvrij te maken.

Er worden verschillende middelen ingezet om het energieverbruik van Aqualibi te verminderen. Ten eerste versterkt het waterpark alle bestaande isolatie: de transparante dakstructuren, gevels, platte daken en deuren. Er worden nieuwe hoogperformante verwarmings- en ventilatiesystemen geïnstalleerd om te voldoen aan de warmtebehoeften voor het water en, gedeeltelijk, voor de omgevingslucht. Ook installaties die veel energie verbruiken, zoals de motoren van de waterattracties, worden vervangen. Tot slot wordt er gewerkt aan het reduceren van het waterverbruik.

Informatiefiche - Energieverbruik Bijlage_PB AQA_werkzaamheden energieverbruik_nl.pdf - 228 KB

Het doel van deze verzameling aan werkzaamheden is om het energieverbruik van het waterpark met 80% te verminderen tegen 2024, in vergelijking met het gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren.

Isolatie luchtkussendaken, warmtepomp en ventilatiesystemen

Zonnepanelen van ENGIE

ENGIE installeerde bij Walibi 5.442 zonnepanelen met een totaal vermogen van 3,6 MW, die jaarlijks meer dan 3.400 MWh zullen produceren. 81% van de opgewekte elektriciteit zal op de site verbruikt worden. ​ Dankzij de zonnepanelen zal er elk jaar bijna 1.400 ton CO2 minder worden uitgestoten.

De installatie verkleint niet enkel de ecologische voetafdruk van het park, het verhoogt ook het comfort voor de bezoekers. Bijna 4.100 van de 5.442 panelen zijn geïnstalleerd op carports, die schaduw bieden aan de 637 parkeerplaatsen.

“We zijn er bijzonder trots op dat Walibi ons de installatie en de exploitatie van deze zonne-installatie heeft toevertrouwd, die grotendeels op carports is gebouwd en die in een recordtijd van iets meer dan 4 maanden is geplaatst en in gebruik is genomen. Deze zonnepanelen doen vrije tijd nog meer rijmen op koolstofneutraliteit, en bieden tegelijk ook extra comfort aan de gebruikers van de parking, die hun wagen kunnen achterlaten onder de beschutting van de zonnecarports. Dankzij dit win-win partnerschap zet ENGIE een stap dichter bij het realiseren van zijn ambitie om tegen 2030 in totaal 300 MW aan zonnepanelen te installeren in België.”

​Thierry Saegeman- CEO ENGIE Belgium
Informatiefiche - Zonnepanelen Bijlage_PB AQA_Zonnepanelen_NL.pdf - 315 KB